Załącznik Nr 5 do Standardów Ochrony Małoletnich w Śremski Sport Sp. z o.o.

Standardy Ochrony Małoletnich w Śremski Sport Sp. z o.o. –  procedury postępowania
wersja skrócona

Działając na podstawie art. 22b ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich Prezes Zarządu Śremski Sport Sp. z o.o.  z dniem 13.08.2024 r. wprowadza do stosowania „Standardy Ochrony Małoletnich” (zwane dalej „Standardami”), których naczelnym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim klientom, dbałość o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie działań w ich, jak najlepszym interesie.

Rozdział 1
Postanowienia ogólne i podstawowe terminy

  1. Ilekroć jest mowa bez bliższego określenia o:
    • Prezes – należy przez to rozumieć Prezesa Zarządu Śremski Sport Sp. z o.o
    • Spółka–należyprzeztorozumieć Śremski Sport Sp. z o.o.
    • Kierownik obiektu – Kierownik obiektu sportowego Śremski Sport Sp. z o.o.
    • Personel/pracownik – należy przez to rozumieć osoby zatrudnione w Śremski Sport  z o.o  na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia.
    • Małoletnim – należy przez to rozumieć zgodnie z kodeksem cywilnym osobę od urodzenia do ukończenia 18 roku życia.
  2. Celem Standardów Ochrony Małoletnich jest:
    • zwrócenie uwagi personelu Spółki, rodziców i podmiotów współpracujących na konieczność podejmowania wzmożonych działań na rzecz ochrony małoletnich przed krzywdzeniem;
    • określenie zakresu obowiązków przedstawicieli Spółki w działaniach podejmowanych na rzecz ochrony małoletnich przed krzywdzeniem;
    • wypracowanie adekwatnej procedury do wykorzystania podczas interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletnich.
  3. Personel Spółki w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dziecka, monitoruje sytuację i dobrostan dziecka oraz stosuje zasady określone w Standardach. Niedopuszczalne jest stosowanie przez personel Spółki jakiejkolwiek formy przemocy wobec dziecka.
  4. Kierownik obiektu jest osobą odpowiedzialną za monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na sygnały ich naruszenia, ewaluowanie i modyfikowanie zapisów Standardów i prowadzenie rejestru interwencji i zgłoszeń.

Rozdział 2
Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni, w tym zachowania niedozwolone

  1. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi a personelem Spółki jest działanie dla dobra dziecka, z poszanowaniem jego godności, z uwzględnieniem jego emocji i potrzeb oraz w jego najlepszym interesie.
  2. Personel działa wyłącznie w ramach obowiązującego prawa powszechnego, przepisów wewnętrznych Spółki oraz swoich uprawnień i kompetencji.
  3. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów, praktykantów i wolontariuszy.
  4. Podstawowe standardy określające zasady, o których mowa w 3 obejmują w szczególności:
    • utrzymywanie profesjonalnej relacji z małoletnimi i reagowanie względem nich w sposób niezagrażający, adekwatny do sytuacji i sprawiedliwy wobec innych małoletnich;
    • zachowanie cierpliwości i szacunku w komunikacji z małoletnimi, podkreślające zrozumienie dla uczuć przeżywanych przez nich, nie wymuszające zwierzeń na siłę i okazujące zainteresowanie, wsparcie i gotowość do rozmowy;
    • niezostawianie małoletniemu nieograniczonej wolności, wyznaczanie jasnych granic w postępowaniu i oczekiwań, egzekwując konsekwencje za ich nieprzestrzeganie, ucząc tym samym, że odpowiedzialność jest po stronie małoletniego, a konsekwencje wynikają z jego działania;
    • reagowanie w sposób adekwatny do sytuacji i możliwości psychofizycznych małoletniego, w tym niepełnosprawnego;
    • równe traktowanie małoletnich bez względu na płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, status społeczny, kulturowy, religijny i światopogląd;
    • fizyczny kontakt z małoletnim możliwy jest tylko jako odpowiedź na realne potrzeby małoletniego w danym momencie, z uwzględnieniem jego wieku, płci, kontekstu kulturowego i sytuacyjnego.
    • ustalanie reguł i zasad pracy w grupie, jasne określanie wymagań i oczekiwań wobec małoletniego, stanowcze reagowanie na zachowania niepożądane;
    • udział personelu w doskonaleniu zawodowym w zakresie przeciwdziałania przemocy wobec małoletnich, komunikacji interpersonalnej, diagnozy czynników ryzyka, świadczących o możliwości stosowania przemocy wobec małoletniego;
    • panowanie pracownika nad własnymi emocjami.
  1. W relacji personelu z małoletnimi niedopuszczalne jest w szczególności:
    • stosowanie wobec małoletniego przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie kar fizycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby);
    • zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie małoletnich;
    • podnoszenie głosu, krzyczenie na małoletnich, wywoływanie u nich lęku;
    • ujawnianie informacji wrażliwych (wizerunek, informacja o sytuacji rodzinnej, medycznej, prawnej itp.) dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych małoletnich;
    • zachowywanie się w obecności małoletnich w sposób niestosowny, np. poprzez używanie słów wulgarnych, czynienie obraźliwych uwag oraz nawiązywanie w wypowiedziach do atrakcyjności seksualnej;
    • nawiązywanie z małoletnim jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych oraz składanie mu propozycji o nieodpowiednim charakterze, kierowanie do niego seksualnych komentarzy, żartów, gestów oraz udostępnianie małoletnim treści erotycznych i pornograficznych, bez względu na ich formę;
    • faworyzowanie małoletnich;
    • utrwalanie wizerunku małoletniego (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych pracownika;
    • proponowanie małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych lub nielegalnych substancji psychoaktywnych, spożywanie ich wspólnie z małoletnimi lub w ich obecności;
    • utrzymywanie kontaktów towarzyskich z małoletnimi uczęszczającymi na zajęcia prowadzone przez jednostkę za pośrednictwem szeroko rozumianych sieci komputerowych i zewnętrznych aplikacji. Dopuszczalną formą komunikacji z małoletnimi i ich rodzicami lub opiekunami są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy). Z kanałów tych nie należy korzystać poza godzinami pracy.
    • Zapraszanie małoletnich do swojego miejsca zamieszkania.

Rozdział 3
Zasady bezpiecznych relacji małoletni – małoletni, w tym zachowania niedozwolone

Niedozwolone jest w szczególności:

    • stosowanie przemocy wobec jakiegokolwiek małoletniego, w jakiejkolwiek formie;
    • używanie wulgarnego, obraźliwego języka;
    • upokarzanie, obrażanie, znieważanie innych małoletnich;
    • zachowanie w sposób niestosowny, używanie wulgarnych słów, gestów, żartów, kierowanie obraźliwych uwag, w tym o zabarwieniu seksualnym;
    • stosowanie zastraszania i gróźb;
    • utrwalanie wizerunku innych małoletnich poprzez nagrywanie (również fonii) i fotografowanie bez uzyskania zgody i w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić;
    • udostępnianie między małoletnimi substancji psychoaktywnych i używanie ich w swoim otoczeniu.

 

Rozdział 4
Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet przez małoletnich

Bezpieczne korzystanie z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu obejmuje następujące zasady:

  • nie podawaj swoich danych osobowych, takich jak: imię, nazwisko, numer telefonu czy adres domowy,
  • dbaj o nierozpowszechnianie swojego wizerunku (w przypadku publikacji zdjęć w sieci należy zadbać, aby dostęp do nich miały wyłącznie osoby znajome); nie udostępniaj zdjęć nieznajomym, w szczególności zdjęć intymnych czy w niepełnym ubraniu,
  • poinformuj rodziców o każdym przypadku, gdy napotkasz w sieci treści, które wydają się nielegalne, czy w jakikolwiek sposób wywołują niepokój, propozycjach spotkania, jakie otrzymasz od internetowych znajomych zawsze informuj rodziców,
  • nie atakuj nikogo w sieci, niezależnie od tego, jakie zdanie on wyraża; nie pokazuj agresji, nie stosuj gróźb,
  • nie korzystaj z sieci przez zbyt długi czas, bo zbyt długie korzystanie z komputera, tabletu czy telefonu może zaszkodzić twojemu zdrowiu,
  • pamiętaj, że im dłużej korzystasz z sieci, tym mniej rozmawiasz ze znajomymi twarzą w twarz, a takie kontakty są najbardziej wartościowe.

Rozdział 5
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia

 Plan wsparcia uwzględnia:

  • działania interwencyjne, mające na celu zapewnienie małoletniemu bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia popełnienia przestępstwa do organów ścigania;
  • zaproponowane formy specjalistycznej pomocy, jeśli istnieje taka potrzeba,
  • plan wsparcia małoletniego funkcjonuje równolegle z podejmowanymi działaniami interwencyjnymi, a jego naczelną zasadą jest obserwacja małoletniego, zapewnienie mu warunków do uzyskania wielospecjalistycznej pomocy, udzielanie wsparcia rodzicom i współpraca międzyinstytucjonalna.
  • do działań zaktywizowany powinien zostać rodzic „niekrzywdzący”, który współpracuje z Spółką w celu powstrzymania sprawcy przemocy i zapewnienia dziecku pomocy. W przypadku krzywdzenia przez obojga rodziców, interwencja polega również na zawiadomieniu sądu rodzinnego i Policji.

Rozdział 6
Zasady i sposób udostępniania personelowi, małoletnim i ich opiekunom polityki do zapoznania i stosowania oraz zasady aktualizacji i przeglądu Standardów

  1. Wszelkie procedury i dokumenty związane z wprowadzeniem Standardów są udostępniane personelowi, małoletnim i ich rodzicom podczas zapoznawania i zobowiązania do stosowania (zgodnie z poniższymi zasadami), a następnie na żądanie w dowolnym momencie. Dokumenty te można również znaleźć na stronie internetowej Spółki oraz pod adresem ul. Staszica 1 63-100 Śrem
  2. Wersja skrócona Standardów (dla małoletnich) dostępna jest na tablicy ogłoszeń w siedzibie Spółki.
  3. Każdy pracownik ma obowiązek zapoznać się ze Standardami po zawarciu umowy o pracę, a fakt zapoznania się i przyjęcia do stosowania poświadcza własnoręcznym podpisem.
  4. Treść oświadczenia dla personelu stanowi załącznik Nr 2 do Standardów.
  5. Kierownik obiektu na bieżąco monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi zasadami ochrony dzieci, dokonując co najmniej raz na dwa lata oceny Standardów, by dostosować je do aktualnych potrzeb i obowiązujących przepisów.
  6. Wprowadzone zmiany w Standardach zatwierdza Prezes, a przedstawia pracownikom Kierownik obiektu.

 

Rozdział 7
Przepisy końcowe

  1. Standardy wchodzą w życie z dniem ogłoszenia zarządzenia.
  2. Ogłoszenie następuje poprzez zamieszczenie Standardów na stronie internetowej Spółki oraz wywieszenie na tablicy ogłoszeń przy ul. Staszica 1a 63-100 Śrem w wersji skróconej przeznaczonej dla małoletnich.

 

Prezes Zarządu Śremski Sport Sp. z o.o.
Daniel Cicharski