Kręgosłup – jak o niego prawidłowo dbać?

Na stan naszego kręgosłupa pracujemy, w dosłownym tego słowa znaczeniu przez całe życie. Schorzenia takie jak zwyrodnienia, dyskopatie, przepukliny to efektem długoletnich nadwyrężeń i przeciążeń. Warto pamiętać i wprowadzić w życie kilka podstawowym zasad, które zminimalizują nieprzyjemne konsekwencje w postaci schorzeń kręgosłupa.

Grunt to prawidłowa postawa

Prawidłowa postawa to stan, w którym poszczególne odcinki ciała stanowią zharmonizowany względem siebie układ, a jego utrzymanie wymaga minimalnego napięcia mięśniowego i nerwowego. Pozwala jednocześnie na prawidłowe ułożenie i działanie narządów wewnętrznych. Kręgosłup prawidłowo nie jest idealnie prosty, a wygina się łukowato tworząc krzywizny:

  • lordozę szyjną
  • kifozę piersiową
  • lordozę lędźwiową
  • kifozę krzyżową.

Lordoza jest to wygięcie do przodu, kifoza – do tyłu. Naturalne krzywizny spełniają bardzo ważną funkcję, mianowicie zapewniają utrzymanie równowagi oraz spełniają rolę amortyzatorów w czasie chodzenia, biegania czy podnoszenia ciężarów.

W utrzymaniu prawidłowej postawy niezbędny jest także sprawny układ mięśniowy. Chodzi tu nie tylko o mięśnie przykręgosłupowe, ale także o mięśnie brzucha, klatki piersiowej i grzbietu. Prawidłowy gorset mięśniowy (ich odpowiednie napięcie, siła a także wzajemna równowaga pozwala na odpowiednią stabilizację kręgosłupa w czasie ruchu oraz chroni przed urazami.

Jak dbać o kręgosłup?

Wszelkie odchylenia od normy, jaką jest prawidłowa postawa, powodują powstanie schorzeń kręgosłupa. Jest to zarówno zachwianie równowagi mięśniowej (głównie zaburzenie równowagi napięć dużych partii mięśni odpowiedzialnych za stabilizacje kręgosłupa) jaki i wyprostowanie naturalnych krzywizn. Oto kilka prostych zasad, które wprowadzone w życie pozwolą zminimalizować ryzyko chorób kręgosłupa:

  • spaceruj – chodzenie jest idealnym i najprostszym ćwiczeniem dla kręgosłupa, uruchamia stawy oraz pobudza mięśnie stabilizujące kręgosłup
  • pływaj – pływanie jest kolejną formą ćwiczeń, która świetnie wzmacnia mięśnie przykręgosłupowe, najlepsze jest pływanie na plecach
  • wyprostuj się – staraj się chodzić wyprostowanym, nie garbić się, nie podpierać; staraj się wybierać wysokie, twarde krzesła, a nie miękkie głębokie kanapy i fotele
  • wybierz odpowiedni materac – materac powinien podpierać kręgosłup i całe ciało, wskazane są te średnio twarde
  • pracuj mądrze – jeśli wykonujesz pracę fizyczną, musisz podnosić ciężkie przedmioty, pamiętaj o trzymaniu ich blisko ciała i podnoszeniu ich na ugiętych nogach z wyprostowanym kręgosłupem, rób przerwy, w trakcie których wyprostuj się i kilka minut pospaceruj.

Najczęstsze schorzenia kręgosłupa

Obecnie do najczęstszych schorzeń kręgosłupa możemy zaliczyć m.in.:

  • dyskopatie
  • skrzywienia kręgosłupa
  • kręgozmyk
  • zmiany zwyrodnieniowe stawów kręgosłupa
  • rwa kulszowa
  • przepuklina kręgosłupa

BitMed – sprzęt rehabilitacyjny i medyczny
Autorem opracowania jest BitMed – profesjonalny sklep ze sprzętem rehabilitacyjnym i medycznym. Zapraszamy na www.bitmed.com.pl