Dieta seniora, czyli co jedzą osoby starsze?

Po pierwsze, większość z nich nie ma funduszy na to, by zapełnić swoją lodówkę wartościowymi produktami. Po drugie, nie mają siły na to, by codziennie przygotować sobie 5 optymalnych posiłków. Po trzecie, rzadko kiedy seniorzy interesują się zdrową dietą, ich nawyki żywieniowe nie są odpowiednie. Jedzą to, co kilka pokoleń wstecz uznawano za dobre. Niestety, czasy się zmieniły a i badań w zakresie żywności poczyniono o wiele więcej. Społeczeństwo ma ogólnie większą świadomość dotyczącą codziennej konsumpcji. W tej grupie nie ma jednak osób w podeszłym wieku, którzy od lat nie zmieniają swojej diety.

Warto mieć na uwadze, że złe wyniki w zakresie dietetyki seniorów to również wpływ ich stanu zdrowia. Organizm nie funkcjonuje już tak jak u osoby młodej. Przykładem może być praca układu trawiennego – u osób w podeszłym wieku soki trawienne wydzielane są w znacznie mniejszej ilości. Chociażby z tego względu ich menu powinno być inne. Należy również wspomnieć o chorobach dietozależnych i tych dolegliwościach, które powstają w wyniku nieprawidłowego żywienia. Demencja starcza, Alzheimer, choroba miażdżycowa czy nadciśnienie to kolejne schorzenia, które należy brać pod uwagę. Regularna, optymalnie dostosowana do wieku pacjenta dieta pozwala przecież zachować dłużej pełne zdrowie i usprawnić proces funkcjonowania organizmu.

Okazuje się, że zwyczaje żywieniowe seniorów są niekorzystne dla nich samych. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że na długość naszego życia tylko w 25% wpływ mają geny a pozostała część to odpowiedzialność stylu życia, łatwo wywnioskujemy, że codzienne, złe jedzenie może je skrócić nawet o kilka lat. Na pewno wpłynie również na komfort funkcjonowania i sprawność rozmaitych funkcji życiowych.

Diety są zbilansowane nieodpowiednio. Podstawą są węglowodany. Najczęściej wymienianym produktem, który wymieniają jest zaś bułka pszenna. Jeśli dodamy to tego brak ruchu, brak wzmożonej aktywności umysłowej i nieregularne spożywanie posiłków, okaże się, jak w złej kondycji są polscy seniorzy.

Ogromna część z nich boryka się z nadwagą. U większości postępują problemy z pamięcią i koncentracją uwagi. Seniorzy są ospali, zmęczeni, mają złe samopoczucie, brak im wigoru.

Jaka powinna być dieta seniorów?

Oczywiście zbilansowana, która dostarcza cały komplet niezbędnych wartości odżywczych. Pomijając dietetykę medyczną, czyli taką, w ramach której codzienne wyżywienie jest zależne od schorzeń osób starszych, istnieje grupa produktów, których w jadłospisie zabraknąć nie powinno.

To przede wszystkim produkty bogate w błonnik, który reguluje pracę jelit. Dieta seniorów powinna być lekkostrawna, łagodna. Na talerzach nie powinno tez zabraknąć warzyw i owoców – ze statystyk wynika, że osoby w podeszłym wieku najczęściej wybierają jabłka. W menu powinny znaleźć się też ryby i orzechy, bo to one wpływają na pracę mózgu i całego układu nerwowego.

Niestety, prawda jest taka, że Polacy jedzą nieodpowiednio. Seniorzy spożywają przede wszystkim zbyt dużo cukru i soli. Wielbią też tradycyjną kuchnię polską, która niestety bywa za bardzo kaloryczna i ciężkostrawna. Właśnie to powoduje ich problemy zdrowotne. Cukrzyca, miażdżyca, nadciśnienie i zbyt wysoki poziom cholesterolu to tylko niektóre schorzenia, które są jakże często diagnozowane w gabinetach lekarskich.

Artykuł powstał w oparciu o materiały ze strony eatfit24.pl