Białko serwatkowe jako uzupełnienie diety

Białko serwatkowe jest obecnie jedną z tych bardziej popularnych odżywek stosowanych przez sportowców, stosowanych przez osoby chcące w stosunkowo krótkim czasie zwiększyć swoją masę mięśniową. Białko serwatkowe jest suplementem, który jest wytwarzany bezpośrednio z serwatki, a więc z produktu ubocznego w procesie produkcji mleka.

Jednakże na pewno nie można powiedzieć, że chodzi tylko o samą serwatkę. Aby było można mówić o pozyskaniu czystego i odżywczego białka serwatkowego, ów produkt uboczny musi być poddany stosownym procesom ultrafiltracji, w wyniku których pozbywamy się tłuszczu oraz laktozy. W tym momencie można dopiero mówić o korzystnie wpływającej na ludzki organizm odżywce sportowej. Mimo że suplementy białkowe są na rynku obecne w bardzo wielu różnych postaciach, to jednak ów koncentrat białka serwatkowego cieszy się największym powodzeniem. Mówiąc o białku serwatkowym, będziemy także wskazywać na to, że może ono przyjąć trzy różne postacie. Są to:

  • wspomniany koncentrat białka serwatkowego,
  • izolat białka serwatkowego,
  • hydrolizat białka serwatkowego.

Ten pierwszy jest najtańszy, ale też można powiedzieć, że najmniej zaawansowany i najmniej skuteczny, co nie oznacza oczywiście, że nie jest skutecznym suplementem diety dla sportowców.

Co nam daje białko do picia?

Jest to bez wątpienia najważniejszy element, dla którego sięgamy po białko serwatkowe, dla którego o nim mówimy. Efekty działania, gdyż dla każdego sportowca, dla każdej osoby trenującej to właśnie one najbardziej się liczą. Mówiąc zatem o korzyściach płynących ze wspomagania się białkiem serwatkowym, będziemy chcieli wskazać na takie elementy jak:

  • wspieranie procesów anabolicznych, procesów budowania masy mięśniowej,
  • zapobieganie wystąpieniu procesów katabolicznych w mięśniach,
  • przyspieszenie regeneracji ludzkiego organizmu zmęczonego treningiem fizycznym.

To efekty, które są bez wątpienia najważniejsze, które są pożądane przez wszystkie osoby trenujące, a zatem sięganie po owo białko serwatkowe jest jak najbardziej słusznym krokiem. Ważnym elementem jest to, aby sięgnąć po właściwe białko whey, po właściwy jego rodzaj. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, mamy do czynienia z trzema podstawowymi rodzajami owej odżywki. Sam koncentrat białka serwatkowego może być oczywiście wystarczający, aczkolwiek jeśli zależy nam na szybkim wspomaganiu, jeśli dodatkowo obawiamy się jakichkolwiek skutków ubocznych, to powinniśmy pójść nieco dalej i sięgnąć po bardziej doskonałą formę białka serwatkowego, a mianowicie po jego hydrolizat lub też po izolat. Dzięki temu mamy pewność, że z odżywki zostały usunięte nawet resztki laktozy oraz tłuszczu, a odżywka ta jest w pełni dla nas bezpieczna.

Skutki uboczne białka serwatkowego

Warto w tym miejscu wskazać na możliwe do wystąpienia skutki uboczne działania na nasz organizm owego białka serwatkowego. Nie ulega żadnej wątpliwości, że jest to dosyć bezpieczna odżywka, a tym bardziej jeśli sięgniemy po bardziej jej zaawansowaną formę, czyli po izolat lub też hydrolizat. Jedynymi możliwymi do wystąpienia skutkami ubocznymi mogą być pewne kłopoty żołądkowe, pewne dolegliwości ze strony układu trawiennego, które może i nie będą bardzo groźne, ale na pewno mogą być nieprzyjemne.

W takiej sytuacji dobrze jest sięgnąć po doskonalszą formę białka serwatkowego lub też po inne proteiny w proszku, które nie będą miały negatywnego wpływu na nasze samopoczucie i które nie będą wiązały się z żadnymi działaniami niepożądanymi i tym samym będą działać tylko w sposób korzystny.